اسلحه شناسی و آشنایی با ادوات نظامی

حوزه ۱۵۷ نجف اشرف - پایگاه حاج سید احمد خمینی (ره)

اسلحه شناسی و آشنایی با ادوات نظامی

حوزه ۱۵۷ نجف اشرف - پایگاه حاج سید احمد خمینی (ره)

موشک ضد زره سنگین ERYX

موشک ضد زره سنگین ERYX

اریکس یک سیستم موشکی ضد زره سنگین کوتاه برد است که برای واحدهای پیاده نظام و نیروهای ویژه طراحی و ساخته شده است ، این سیستم ضد زره برای استفاده در موقعیتهای خاص و فضاهای محدود ( همانند جنگهای شهری و کوماندویی ) بسیار مناسب و مؤثر است .

اریکس توسط کنسرسیومی مرکب از MBDA فرانسه و صنایع هوافضای کانادا تولید می گردد ، در سال 1989 فرانسه و کانادا تفاهم نامه ای را برای تولید اریکس با سرمایه گذاری مشترک امضا نمودند و در سال 1994 بعد از سالها تحقیق و آزمایش اریکس وارد خدمت ارتشهای فرانسه و کانادا گردید و تا این لحظه ارتشهای نروژ ، برزیل ، مالزی نیز از اریکس بهره می برند .

همچنین بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس من جمله بحرین ، کویت ، قطر ، عربستان و امارات متحده عربی نیز در زمره مشتریان علاقه مند به این سیستم ضد زره قرار دارند .

ترکیه در سال 1999 قرار دادی با فرانسه امضا نمود که طی آن امتیاز تولید 10000 موشک اریکس را در طی 10 سال به دست آورد اما در سال 2004 وزیر دفاع ترکیه خبر از لغو این پروژه داد .

اریکس ، می تواند بر ضد اهداف زرهی متحرک و ثابت مورد استفاده قرار گیرد ، کمترین برد عملیاتی آن 50 متر و بیشترین برد آن 600 متر می باشد . اریکس می تواند بر ضد انواع زره های کلاسیک ، تقویت شده و انعکاسی استفاده گردد . علاوه بر اهداف زرهی ، ساختار اریکس به گونه ای طراحی شده است که قادر به انهدام انواع خاکریزها ، سنگرها و استحکامات بتونی نیز می باشد .

در آزمایش انجام شده توسط MBDA از 1000 موشک اریکس شلیک شده 950 موشک اهداف را با موفقیت از بین بردند یعنی 95% شلیکها موفقیت آمیز بوده است .

سیستم اریکس از سه قسمت تشکیل شده است ، موشک ، لوله پرتاب و واحد آتش .

اریکس را می توان به صورت نشسته یا دراز کش از روی شانه شلیک نمود همچنین امکان استفاده از سه پایه نیز وجود دارد .

موشک اریکس ، از نوع هدایت شونده باسیم است و از یک سیستم هدایت نوری نیمه خودکار بهره می برد . در انتهای موشک اریکس یک منبع تولید کننده مادون قرمز وجود دارد . سیستم هدف گیر اریکس با استفاده از این امواج می تواند مسیر موشک را تشخیص داده و در صورت لزوم توسط سیم رابط با موشک مسیر را تصحیح نماید .

سیستم پیشرانه اریکس از نوع کنترل برداری است و این قابلیت را دارد که در سرعت پایین مؤثر عمل نماید و اجازه می دهد که پرتاب موشک با کمترین نیروی ممکن انجام شود .

با توجه به این قابلیت موتور موشک اریکس از سیستم پرتاب آرام یا Soft Launch بهره برده و در فضاهای محدود و بسته می توان از آن به راحتی و با ایمنی بالا استفاده کرد .

لازم به ذکر است که موتور موشک اریکس توسط شرکت مشهور راکسل فرانسه ( ROXEL ) تولید شده است .

موشک در کمتر از 5 ثانیه آماده شلیک می گردد ، بعد از شلیک موشک تنها وظیفه تیرانداز تنظیم نگه داشتن سیستم هدف گیر اریکس بر روی هدف تا زمان اصابت می باشد .

در زمان شلیک موشک سرعتی در حدود 18 متر در ثانیه می گیرد و در زمان رسیدن به مرز 600 متر ، سرعت موشک از مرز 245 متر در ثانیه نیز می گذرد .

در زمان 2 دقیقه می توان 5 موشک اریکس را آماده نمود ، هدف گیری کرد و شلیک نمود .

کلاهک جنگی 137 میلیمتری موشک مجهز به سیستم دو گانه High Explosive بوده و قادر به نفوذ در خودروهای مجهز به زره های انعکاسی به میزان 90 سانتی متر است .

دو شبیه ساز برای آموزش استفاده از اریکس به سربازان وجود دارد ، شبیه ساز مقدماتی و پیشرفته .

شبیه ساز مقدماتی توسط شرکت سیمتران ( SIMTRAN ) کانادا طراحی و ساخته شد ، شبیه ساز پیشرفته توسط بخشی از لاکهید مارتین تولید شده و به نام EPGS مشهور می باشد .

منبع : ماهنامه جنگ افزار شماره 13 ، گردآوری و ترجمه : مهندس یاشا محمدی رفیع

اریکس در سایتهای دیگر :

MBDA.NET

SFU.CA

army-technology.com

eryx

ERYX

ERYX

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد